برگزاری اولین دوره آینده‌پژوهی کودکان و نوجوانان(کارگاه سوم) - 98/04/25

«روند(ها)» موضوع اصلی سومین کارگاه تقویت آینده نگری کودکان بود. در این کارگاه، در قالب بازی‌هایی مفهوم روند و تغییرات آن در گذشته، حال و آینده برای این گروه سنی تبیین و تشریح شد.



این کارگاه در تاریخ 25 تیرماه 1398 با حضور کودکان و نوجوانانی که در جلسات قبلی (اول و دوم) شرکت کرده بودند، در طی 2 ساعت و در دو بخش انجام شد.

 

 

در بخش نخست این جلسه، کودکان ضمن بیان نظرات خود درباره تغییرات و روند در موضوعات گوناگون، با تعامل و شرکت در تمرینات برای فراگیری هرچه بیشتر این موضوع اشتیاق نشان دادند. در بخش دوم نیز در قالب بازی‌هایی امکان تصور آینده به کودکان آموزش داده شد.
در این کارگاه میزان تمایل کودکان به تعامل و بیان نظرات‌شان نسبت به جلسات قبل بیشتر و سطح خلاقیت و جذابیت نظرات نیز افزایش پیدا کرده بود. کودکان وجه تمایز این کارگاه را امکان بحث و به چالش کشیدن نظرات مطرح شده درباره موضوعات عنوان کردند.

 

 


از اهداف این دوره آن است که همزمان با آموزش تفکر آینده‌نگر به کودکان، مهارت‌هایی از جمله کار گروهی و تعامل با دیگران، بیان عقاید و نظرات خود در جمع که پیش‌نیاز مهارت آینده‌نگری است، به کودکان آموزش داده شود. این دوره‌ها که تحت عنوان «بازی‌های تقویت آینده‌نگری در کودکان» طراحی و ارائه می‌گردد، به دنبال ایجاد و تقویت مهارت آینده‌نگری در کودکان و نوجوانان و تربیت انسان‌هایی آینده‌نگر است.

 

 

چهارمین و آخرین کارگاه سه‌شنبه هفته آینده با موضوع «نقش ما در شکل‌دهی به آینده» برگزار می‌شود.

 

نخستین دوره کارگاه‌های آینده‌پژوهی برای کودکان و نوجوانان به همت اندیشگاه تدبیر فردا بنیاد

توسعه فردا و با همکاری پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.در این

کارگاه‌ها که توسط دو مدرس با تخصص‌های آینده‌پژوهی و روان‌شناسی کودک برگزار می‌شود،اصلی‌ترین

مباحث آینده‌پژوهی در قالب بازی‌های متنوعی به کودکان و نوجوانان آموزش داده می‌شود.

 

این کارگاه توسط تیمی متشکل از تخصصهای روانشناسی کودکان و آینده پژوهی با همکاری سرکار خانم شبنم مهاجر و نیلوفر رادنژاد برگزار گردید.

این اندیشگاه آمادگی دارد که این دوره را متناسب با نیاز علاقه‌مندان برنامه‌ریزی و ارائه کند.