گزارش نشست «بررسی و نقد معیارهای مدیر تراز اقتصاد مردمی» - 00/06/20

     

 ✅  گزارش نشست «بررسی و نقد معیارهای مدیر تراز اقتصاد مردمی»

 

   نشست تخصصی « بررسی و نقد معیارهای مدیر تراز اقتصاد مردمی » چهاردهم شهریور ماه 1400، با آقایان پژمان امین مدنی و مهندس ماهان واحدی (بترتیب مدیر و کارشناس اندیشگاه مدافعان اقتصاد مردمی)، سید حمید رضا نجات (مدیر روابط عمومی اندیشگاه مدافعان اقتصاد مردمی)، دکتر نجم الدین یزدی (محقق پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف)، خانم زهرا حیدری نژاد (مدیر اندیشگاه سیاست نگاری ایران_سنا)، دکتر احمد برومند (محقق پژوهشکده چشم انداز و آینده پژوهی)، دکتر حمید زینلی (مدیر معاونت نوآوری‌های اجتماعی انجمن خیرین توسعه علم و فناوری) و با دبیری مهندس میثم مسعودیان (مدیر اجرایی طرح مدافعان اقتصاد مردمی) برگزار شد.

 

 

 در ابتدای این نشست که در انجمن خیرین توسعه علم و فناوری ایرانیان برگزار شد، مهندس امین مدنی سخنان خود را با موضوع «مدیران تحول آفرین دولتی، معیارها و ضرورت گفتمان شایسته سالاری» آغاز کرد.

 

وی گفت: در این طرح ما به سراغ مدیران تحول آفرین خواهیم رفت که با بازارسازی، حمایت از تولید و رفع موانع سبب گشایش بازارها شده ­اند و با استخراج شاخصهای یک حرکت موفق در حوزه اقتصاد مردم نهاد، اثر گفتمانی در جامعه برای مدیریت شایسته سالارانه ایجاد خواهیم کرد.

 

ایشان افزود برای استخراج معیارهای پدیده های موفق اقتصاد مردمی و همچنین شاخص‌های مدیران تراز، سه مرحله طی شده است که عبارتند از:

 

  • الف- مصاحبه با خبرگان: برگزاری جلسات مصاحبه خبرگانی منتج به استخراج حدود 100 معیار شده است.
  • ب- مرور ادبیات: معیارهای استخراج شده از مصاحبه ها با مطالعه بیانات مقام معظم رهبری و سایر منابع حوزه اقتصاد مقاومتی پالایش شده است.

  • ج- تطبیق با نمونه موردی: در نهایت با تحلیل روایت شکل گیری پارک علم و فناوری پردیس بعنوان یک نمونه موفق واقعی، معیارهای ایجاد شده در مرحله قبل بررسی تطبیقی شد و در نهایت ۷۰ ریزمعیار، ذیل معیارهای کلان تر بصورت زیر دسته بندی شدند:
  1. الهام بخشی به معنی قابل پذیرش بودن روایت موفق توسط مردم،

  2. کارآمدی شامل اثرگذاری بر افزایش تولید و موفقیت در قاعده گذاری،

  3. و توسعه مشارکت‌های مردمی از دو بعد سلبی (مبارزه با فساد و رانت) و ایجابی (تسهیل نقش مردم و ارتقاء عدالت اجتماعی)

البته کلان معیارها به لحاظ تناسب مفهومی هنوز در حال بررسی هستند.

 

در حقیقت کار ما اینست که پدیده‌های اقتصادی موثر را از کانال‌های اعتبارسنجی شده کشف می‌کنیم و سپس به افراد موثر در آن برسیم.

 

امین مدنی گفت: دانش ضمنی خبرگان این عرصه بعنوان ورودی‌های اصلی قرار می‌گیرد و سپس از طریق کمیته راهبری طرح، معیارها وزن دهی خواهند شد. وی همچنین دو فاکتور مهم صحت سنجی معیارها را اعتباربخشی و پایایی عنوان کرد.

 

 

 

در ادامه حاضران به تبادل نظر و ایجاد چالش در خصوص موضوعات اساسی داوری پرداختند.

 

مهم‌ترین این مباحث عبارتند از:

  1. اثر کارآمدی چگونه درک می‌شود؟ تفسیر از کارآمدی طیف وسیعی از خروجی و فرآیند را می‌تواند حمل کند؛ منظور ما دقیقا چیست؟ منظور ما اثر بر مسائل گلوگاهی کشور و تامین آنها به کمک نگاه اکوسیستمی و انجام کارهای بزرگ با منابع موجود و همچنین توجیه پذیری ابعاد مالی و زمانی، و نیز بازارسازی با هدف ایجاد زیرساخت برای مشارکت آحاد مردم و... می­باشد.

  2. آیا داوران به همه حوزه ها و پدیده ها آشنا هستند؟ برای حل ابهام عدم تسلط چند راهکار ارائه شد که عبارت بودند از: الف- جمع سپاری داوری، تنوع و تکثر داوران ب- برنامه‌ریزی انتخاب داوران بطوری که آنها نامزد را بطور مستقیم یا نهایتا با یک واسطه بشناسند. ج- انتخاب حوزه‌هایی خاصی که با هم تشکیل یک اکوسیستم می‌دهند. د- وزن‌دهی به نظرات داوران از طریق خود اظهاری آنها نسبت به شناختشان از فرد یا پدیده


  3. روش دسته‌بندی معیارها موضوعی بود که مدعوین نشست و مشخصا دکتر یزدی نسبت به آن نقد داشتند و طی گفتگوهای رفت و برگشتی قرار شد اندیشگاه روی چینش طولی و عرضی آنها کار کند؛ نقد دیگر این بود که برخی زیر معیارها دامنه وسیعی از مفهوم را شامل می­شوند و ممکن است ما را به قلمرویی فراتر از گونه مردمی اقتصاد ببرند که این نیز قرار شد رفع شود.


  4. چگونه می‌خواهید در یک رویداد اقتصادی موفق که حاصل همکاری افراد متنوع و متکثری است به یک نفر جایزه دهید؟ که آقای امین مدنی بعنوان مدیر اندیشگاه پاسخ داد: در انتخاب یک پدیده موفق سه دسته از مدیران دخیل اند:

       - مدیران طراح و ریل گذار

        - مدیران اجرایی

        - مدیرانی که با جریان سازی مفهوم را در ذهن جامعه ایجاد و تثبیت می‌کنند.

 

  همچنین یک شرط لازم برای ورود یک پدیده اقتصادی به قیف داوری، نتیجه بخش بودن آن است یعنی اگر کاری نتیجه اش واضح نباشد ولو فرآیندهای خوبی در آن شکل گرفته باشد بعنوان نامزد قرار نمی‌گیرد اما در بانک ثبت می‌شود و برای ادوار بعدی جایزه مورد رصد قرار می‌گیرد. از طرفی می‌توان گفت افراد موثر بر خلق یک پدیده اقتصادی موفق از نظر نقش آفرینی بر دو قسم اند: نقش‌های خروجی محور و نقش‌های فرآیند محور حین کار

با همه این تفاسیر اعضای تحلیل‌گر جلسه تاکید کردند که به علت سختی انتخاب فرد از پدیده، بایستی اندیشگاه فکر اساسی در جهت رویکرد متفاوت در غربال انتخاب فرد بکند.

آقای مدنی در مرور مجدد فرآیند انتخاب گفت: ما ابتدا از طریق شبکه های قابل وثوق، پدیده­های موفق را انتخاب می‌کنیم سپس با توجه به نقش آفرینی تیم پدیدآورنده، افراد موثر در آن را انتخاب می‌کنیم و برای آنها تشکیل پرونده می‌دهیم و در این مرحله به بررسی کارنامه این افراد در سایر کارهای مهمشان می‌پردازیم. در نهایت هم شورای داوری فرد برنده را انتخاب می‌کند.

 

  1. در قضاوت پدیده ها و افراد شرط کاهش خطا در اینست که داوری سیستماتیک باشد؛ آیا فرآیند داوری مدافعان اقتصاد مردمی سیستماتیک است؟ پاسخ بله است- داشتن جداول، اولویت‌ها و وزن‌دهی به شاخص‌ها مصداق سیستماتیک بودن فرآیند داوری است که طبیعتا پس از یک دوره برگزاری جشنواره، این فرآیند اصلاح شده و ارتقاء نیز می‌یابد.

 

 

اما در پایان، حضار در تکمیل صحبتهای خود، نکاتی را جهت بهبود طراحی داوری ارائه دادند:

  • دکتر زینلی: رفع ابهامات تفسیری از شاخص ها و معیارها
  • مهندس نجات: تدوین مستند چند رسانه‌ای برای چند روایت برتر با هدف ترویج کار خوب، معرفی الگوی شایسته و کشف ذخایر انسانی

  • دکتر یزدی: طراحی مدل مفهومی کامل معیارها

  • دکتر برومند: پیشنهاد استفاده از ساز و کار داوری چند لایه‌ای در قالب: 1. نظرسنجی مردمی با هدف تعیین رویدادهای مهم 2. استفاده از نظر ذی نفعان برای شاخص‌دهی 3. ارزیابی فنی توسط داوران